Personligt hemma

Jag får ibland frågan hur man får det mysigt och personligt hemma... Nu är jag ingen expert men jag tänkte tipsa om hur jag tänker & gör :-)
.
♥ Foton
- Sprid bilder på personer/saker/djur du tycker om runt omkring dig. Framkalla en bunt av bilder från en resa du gjort, på dig & din kärlek, på dina barn eller vad som helst! En favorit hemma hos mig är att leta efter äldre svart-vita foton på t.ex. föräldrar/morföräldrar. Skippa IKEAS färdiga, dina egna är så mycket finare... Hur man vill visa upp sina foton är förstås superindividuellt. Tavelvägg, på tavellister, samlade i grupp på ett skåp, förstoring, på en tvättlina... Men skippa intryckt i en bokhylla! Foton ska synas om de ska vara någon mening att ha dem framme ;-)
.
.
♥ Textilier
- Tyg är viktigt! Slösa med tyg så blir det mysigt automatiskt ;-) Många kuddar i soffan och i sängen, riktiga gardiner - inga jäkla panel ;-) och kanske några mysiga filtar att slänga över ett armstöd eller sängkanten gör susen.
.
.
♥ Blanda!
- Försök att blanda nytt och gammalt så blir det åtminstone lite unikt :-) Ikea är superbra. Men om hela ditt vardagsrum heter "Lack + Ektorp" så kanske det känns lite trist (been there!). Var inte rädd för loppisar och begagnat. Köp gamla ramar, möbler eller tyg och sy en kudde av så blir det genast lite finare och mycket mer personligt. Blanda upp med nya saker du gillar så har du något personligt som är 100 gg finare än ett hem som ser ut att komma från en katalog...
.
.
♥ Detaljer
- Har du något som du gillar extra mycket inom inredning? Jag kan räkna upp massor; silverljusstakar, stenänglar, foton, stjärnor, fint glas & porslin... Använd allt det där du gillar och sprid ut dem hemma så blir du glad vart du än vänder dig. Det blir också finare att t.ex. nöja sig med stjärnor på kuddar och ljuslyktor i ett rum och sätta gardiner, filtar, mattor etc. i ett annat.
.
.
♥ Växter
- I ett hem där färgskalan inte är så spretig blir det otroligt snyggt och fräscht med gröna växter, perfekt eftersom de finns så mycket billiga alternativ! Murgrönor, plättar i luften och hjärtan på tråd kan man hitta på Ica för en femtiolapp. Jag tycker ofta att folk har för lite växter hemma. Ställ inte bara i fönstret utan på bord, skåp eller i små samlingar med ljus och någon fin pryl så blir det himla fint :-)
.
.
♥ Också var det det här med färg...
- Jag vet att jag är feg på färg. Just nu känner jag helt enkelt inte för att ha en massa färg heller. Jag kör med vitt, grått, metall och i mycket små mängder blått hemma hos oss. Om man använder samma färger överallt blir det ganska harmoniskt tycker jag. En relativt ny upptäckt för mig är dock att det INTE är mysigt med helvitt. Att däremot blanda upp vitt med en annan färg blir super ;-) Jag ♥ Vitt & grått...
.
.
♥ Lyssna inte på så mycket tips ;-D
- Vad folk än säger så är det du som ska trivas mest hemma hos dig sjäv... "ALLA har ju sånna där ljushus" - Och? Gillar man något ska man strunta i vad andra tycker om det. "Guuuud, vad opraktisk med en vit soffa!" - Mm, men den är FIN, så det så! Och hela den här listan... Håller du inte med så tycker jag du ska strunta i den ;-) Känner du dig lost och gillar en idé så kör på och börja fixa om hemma! :-D
.

Kommentarer
Postat av: Isabelle

Jättebra tips! :)



2011-08-11 @ 22:05:34
URL: http://isabellesdrommar.blogg.se/
Postat av: Karolina,Mamma till Liam bus

Va fint ni har det : )Varifrån kommer stjärnmattan?

2011-08-27 @ 22:54:15
URL: http://karroh.blogg.se/
Postat av: Elin

Sv: Tack så mycket :-) Mattan är från Pappelina.

2011-08-28 @ 00:11:58
URL: http://elinhjartaerik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0