Madicken på Junibacken

.
I det stora, vita huset nere vid ån, där bor Madicken. Där bor också mamma och pappa och lillasyster Elisabet. Och så Alva förstås. Madicken heter egentligen Margareta men när hon var liten kallade hon sig själv Madicken. Och fastän hon nu är stor, heter hon fortfarande så. Det är bara när hon har ställt till någonting och behöver förmanas, som hon kallas Margareta. Ganska ofta kallas hon Margareta. Elisabet får heta Lisabet och behöver sällan förmaningar.Abbe Nilsson bor i huset bredvid och för honom bultar Madickens stora, lilla hjärta. Hon vill ge honom allt i världen. Han hittar på mycket galenskaper som t.ex. den gången han lurade Madicken till brygghuset där det spökade.
.
Åh vad jag blir nostalgisk! Älskade Madicken när jag var liten och nötte både böcker och filmer som jag hade på VHS... ;-) Jag ville ha lika fina blå-randiga klänningar som Madicken hade, en lika busig lillasyster, en lika söt "Abbe" att vara kär i bo och i ett lika fint hus. Ja huset, herregud huset! Det är verkligen en dröm att få ett Madicken-hus med öppna, ljusa ytor med stora fönster och högt i tak. Känns som om Madicken fortfarande inspirerar mig! Måste se om filmerna, var alldeles för länge sedan. Huset på bilden är inspelningsplatsen för Madickens hus som ligger i Söderköping utanför Uppsala, så fint! :-)
.
Bildkälla

Kommentarer
Postat av: Emma Viklund

Håller verkligen med, NOSTALGI på hög nivå, underbara Astrid Lindgren och Madicken :) Och huset är ju ett riktigt drömhus, loveliii!!! :)

2011-11-07 @ 10:51:54
URL: http://emmashjartan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0